Kuulumisia Lontoon konferenssista

Lontoon Science Museumissa järjestettiin 17.–18.6.2013 Making the History of Computing Relevant -konferenssi, jonne lähdin esittelemään paperiamme The Introduction of Computer and Video Games in Museums – Experiences and Possibilities. Konferenssin tarkoituksena oli tuoda esille erilaisia näkökulmia ja tapoja, miten tietokoneiden historiaa voitaisiin esitellä laajempaa yleisöä kiinnostavilla tavoilla. Konferenssin järjestäjinä toimivat IFIP WG9.7, Science Museum ja Computer Conservation Society, ja sponsorina Google. Reissu oli itselleni monella tapaa merkittävä, koska en ollut aiemmin esitellyt paperia konferenssissa, käynyt Lontoossa enkä matkustanut ulkomaille yksin. Lähdin siis matkaan jännittynein mutta samalla hyvin innostunein mielin.

Konferenssia edeltävänä päivänä meille tarjottiin mahdollisuutta tutustua Bletchley Parkissa sijaitsevaan Tietokonemuseoon (National Museum of Computing), joka on keskittynyt tietokoneisiin 1940-luvulta 1990-luvulle. Olin todella yllättynyt siitä, miten monet esillä olevista koneista toimivat, jopa toisen maailmansodan aikainen (tosin uudelleen rakennettu) Colossus. Se, että museo voi esitellä toimivia esineitä ja tarjota opastettuja kierroksia on suurilta osin vapaaehtoisten ansiota. He kunnostavat koneita, ovat mukana näyttelytilojen suunnittelussa ja toteuttamisessa sekä osallistuvat museon avoinnapitoon ja yleisöopastuksiin. Laitteiden toimivuuden lisäksi mieleeni jäivät mitä kummallisimman näköiset tietokoneet massiivisista huoneen täyttävistä elektronisista tietokoneista pesukonetta muistuttaviin suurtietokoneisiin sekä pienempiin kotitietokoneisiin. Olin myös iloinen nähdessäni lapsuudestani tutun Apple -tietokoneen 1980-luvulta, jossa toimivat vanhat tutut piirustus-, musiikki-, ja peliohjelmat. Valitettavasti aikaa ei jäänyt niiden testaamiseen.

Museokierros sisälsi paljon informaatiota ja erilaisia esineitä, joista monet olivat minulle entuudestaan täysin vieraita. Oppaat saivat kuitenkin innostuksen tarttumaan välillä hyvinkin teknisiin aiheisiin, vaikka koneiden esittely ja niiden esillepano tuntui olevan suunnattu enemmän alan asiantuntijoille ja harrastajille.

Varsinainen konferenssi alkoi seuraavana päivänä. Tilat sijaitsivat Science Museumin sivurakennuksessa, jonne mahtui hieman yli 100 henkilöä. Ensimmäisen päivän aiheet käsittelivät mm. museoiden tarinankerrontaa ja kokoelmatyöskentelyä, erilaisia tutkimusprojekteja sekä historian merkitystä teknologian opetuksessa. Paperit ovat luettavissa konferenssin sivustolla: http://www.historyofcomputingjune2013.com/

Konferenssin iltaohjelma järjestettiin Science Museumin Codebreaker – Alan Turing’s Life and Legacy -näyttelyn tiloissa. Pidin paljon näyttelyn näkökulmasta, joka toi esille uran ja keksintöjen lisäksi henkilökultin takaa paljastuvan ihmisen, kuten Turingin seksuaalisen suuntautumisen, josta en itse ollut aiemmin kuullut. Verrattuna edellisen päivän vierailuun Bletchley Parkissa Science Museumin näyttely ja sen huomattavasti pienempi esinemäärä tuntui helposti lähestyttävältä ja esitystapa laajemmalle yleisölle suunnatulta. Koska iltaohjelma ei sisältänyt varsinaista ohjelmaa, ilta kului jutellessa muiden osallistujien ja järjestäjien kanssa. Sain ainoana suomalaisena kuulla paljon erilaisista Suomi-vierailuista ja mielikuvista, jotka yllättivät minut laajuudessaan. Monet olivat käyneet muuallakin kuin Helsingissä ja tiesivät paljon Suomesta. Sain myös paljon kannustusta seuraavan päivän esitykseeni, jota en enää jännittänyt niin paljoa.

Toinen konferenssipäivä sisälsi myös paljon kiinnostavia esityksiä mm. haastattelujen käyttämisestä teknologian historian tallentamisessa, digitaalisten pelien tallennuksesta ja niiden esittelemisestä museossa, internetin historian moniulotteisuudesta sekä erilaisista tietokoneiden rekonstruktioista ja installaatioista. Esittelin paperin Helen Stuckeyn jälkeen, joka kertoi digitaalisten pelien tallennuksesta (Popular Memory Archive) Australiassa. Oma esitys meni hyvin ja rentouduin jopa sen verran, että kerroin hieman vapaammin omasta pelinäyttelyprojektista ja siihen liittyvistä kuvista. Peliaihe tuntui herättävän nostalgisia tunteita yleisössä ja monet kysymykset eivät oikeastaan olleet kysymyksiä vaan henkilökohtaisia muisteluja. Yleinen mielipide tuntui olevan, että pelejä täytyy tallentaa ja säilyttää niin, että niiden pelattavuus säilyisi tavalla tai toisella. Internetissä pelattavien pelien tallennus herätti myös paljon huolta ja kysymyksiä, miten virtuaalitiloissa pelattavia pelejä aiotaan tallentaa.

Kaiken kaikkiaan ensimmäinen konferenssimatkani oli onnistunut. Tutustuin moniin mielenkiintoisiin ihmisiin, tutkimusaiheisiin, museoihin ja hankkeisiin. Tapasin myös muita digitaalisten pelien ja niiden historian tallennuksen parissa työskenteleviä ja aiheesta kiinnostuneita tutkijoita. Konferenssi oli hyvin järjestetty ja se houkutteli tutkijoita, historioitsijoita, pedagogeja, tietokoneharrastajia ja -ammattilaisia, museoalalla työskenteleviä sekä muita aiheesta kiinnostuneita jopa Japanista ja Havaijilta saakka. Vaikka aikataulu oli tiukka, ehdin tutustua nopeasti myös itse kaupunkiin ja nähdä Luonnonhistoriallisen museon dinosaurukset, Big Benin, London Eyen, Piccadilly Circuksen ja Hyde Parkin.

Colossus, National Museum of Computing, Bletchley Park

Colossus, National Museum of Computing, Bletchley Park

ICL 2966 -suurtietokoneita, National Museum of Computing, Bletchley Park

ICL 2966 -suurtietokoneita, National Museum of Computing, Bletchley Park

Kotitietokoneita, National Museum of Computing, Bletchley Park

Kotitietokoneita, National Museum of Computing, Bletchley Park

Making the History of Computing Relevant -konferenssi, Science Museum, Lontoo

Making the History of Computing Relevant -konferenssi, Science Museum, Lontoo

Codebreaker – Alan Turing’s Life and Legacy -näyttely, Science Museum

Codebreaker – Alan Turing’s Life and Legacy -näyttely, Science Museum

Making the History of Computing Relevant -konferenssitilat Science Museumissa

Making the History of Computing Relevant -konferenssitilat Science Museumissa

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s