Pohdintoja Eläköön arkistosi! -seminaarista

Olin kuuntelemassa Eläköön arkistosi! -seminaaria audiovisuaalisen materiaalin säilyvyydestä, saavutettavuudesta ja avoimuudesta 1.10.2013 Helsingin Ateneumissa. Aalto-yliopiston Media Factory järjesti seminaarin yhdessä AVEKin, Dokumenttikilta ry:n, Mikkelin ammattikorkeakoulun ja Satu ry:n kanssa. Vaikka seminaari olikin hyvin elokuvakeskeinen, ajattelin aiheen antavan ideoita myös digitaalisten pelien ja pelikulttuurien säilyttämiseen. Seminaarin esitykset keskittyivät av-materiaalin arkistointiin, pitkäaikaissäilyttämiseen, arkistojen avoimuuteen ja luoviin käyttötapoihin. Aamupäivän aiheet kertoivat pääasiassa eri tahojen (mm. KAVA, YLE, DigitalMikkeli) arkistointityöstä kun taas iltapäivän esitykset keskittyivät enemmän digitaalisen arkistomateriaalin luovaan ja interaktiiviseen käyttöön. Mieleeni jäivät erityisesti mediataidetta sekä arkistojen avoimuutta käsittelevät aiheet, joiden näin koskettavan myös digitaalisia pelejä.

Aalto-yliopiston tutkija Sanna Marttila puhui arkistojen avoimuudesta, saavutettavuudesta ja löydettävyydestä. Marttilan esimerkit (mm. Kallio-arkisto, #18DaysInEgypt) toivat hyvin esille sen, miten arkisto voi toimia avoimena ja kollektiivisena tiedonhaun ja -tuottamisen paikkana internetissä. Marttila toimii mm. Avoin GLAM -hankkeessa, jonka tavoitteena on avata gallerioiden, museoiden, arkistojen ja kirjastojen tietoja ja sisältöjä yleisölle. Avointa sisällön tuottamista ja jakamista on käytetty myös digitaalisen pelikulttuurin tallentamisessa. Yhtenä hyvänä esimerkkinä toimii harrastajien ylläpitämä ja myös hankkeemme tukema Videogames.fi -sivusto, jonne kerätään parhaillaan luetteloa ja metatietoja suomalaisista kaupallisesti julkaistuista peleistä. Sitten kun museo, arkisto tai jokin muu taho on valmis tallentamaan pelejä, pelilaitteita tai muuta peleihin liittyvää materiaalia, ja tietää, miten se kannattaa tehdä, on näistä metatiedoista varmasti hyötyä.

Mediataiteen pitkäaikaistallennuksesta, tai pikemminkin sen tämänhetkisistä haasteista, oli puolestaan puhumassa AV-arkin toiminnanjohtaja Hanna Maria Anttila. AV-arkki on suomalaisen mediataiteen levityskeskus, joka vie suomalaista mediataidetta mm. museoihin ja erilaisiin tapahtumiin sekä mediakasvatustarkoituksiin. Monet mediataideteoksista ovat elokuvamaisia ja sisältävät sekä ääntä että liikkuvaa kuvaa. Taiteilijoiden ja yhdistyksen huolena on kuitenkin se, missä ja miten taidetta arkistoidaan ja säilytetään pitkäaikaisesti. Tällä hetkellä ei ole vielä yhtä selkeää arkistotahoa, joka tallentaisi ja arkistoisi mediataidetta pysyvästi ja ammattitaitoisesti. Anttila kertoi, miten kuvataiteen keskusarkisto (KKA) on hoitanut asiaa tähän mennessä, mutta sen tulevaisuus ja rahoitus on vielä epäselvää, kun Valtion taidemuseota ollaan nykyisen hallitusohjelman mukaan säätiöittämässä.

Vaikka seminaari ei käsitellytkään digitaalisten pelien arkistointia, sain paljon tietoa siitä, miten ja missä muuta av-materiaalia säilytetään ja miten arkistoitua materiaalia jaetaan ja käytetään. Mediataiteen pitkäaikaistallennukseen liittyvä epätietoisuus ja huoli herätteli pohtimaan myös sitä, miten tietyt mediamuodot valikoidaan säilytettäväksi ja miten niiden pitkäaikainen säilyvyys voidaan turvata tekniikan, resurssien ja organisaatioiden muuttuessa. Jos digitaalisten pelien tallennustarpeeseen herätään instituutiotasolla elokuvan tavoin vasta myöhäisessä vaiheessa (laki elokuvien arkistoinnista astui voimaan vasta vuonna 1984), saattavat pelit saada vastaavan aseman vasta kymmenien vuosien päästä, jolloin osa suomalaisten pelien ja pelikulttuurien historiaa on jo menetetty.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s