Miten tallentaa pelialaa? Kick off -tilaisuus Tekniikan museossa

Tiistaina 28.1. Tekniikan museossa järjestettiin pelialan tallennusta käsittelevä kick off -iltapäivä. Tarkoituksena oli tuoda museoiden, arkistojen ja kirjastojen edustajia sekä tutkijoita ja pelialalla työskenteleviä yhteen pohtimaan digitaalisten pelien tulevaisuutta ja säilyvyyttä tuleville sukupolville. Tilaisuuden taustalla oli Tekniikan museossa järjestetty Pongista Pleikkaan -pelinäyttely ja valtakunnallisen museoiden tallennus- ja kokoelmatyöverkoston (TAKO) peliteollisuutta käsittelevä työryhmä, johon kuuluvat Tekniikan museon lisäksi, Mediamuseo Rupriikki ja Espoon kaupunginmuseo.

Mitä pelialasta sitten tulisi tallentaa ja miten? Päivän aikana esille nousseita aiheita olivat muun muassa suomalainen peliteollisuus ja alan yritykset, pelinkehitys, erilaiset peleihin liittyvä ilmiöt ja harrastaminen sekä itse pelaaminen ja siihen liittyvät muistot. Puheenvuorot ja niiden jälkeinen keskustelu käsittelivät digitaalisen pelikulttuurin rajausta ja kontekstointia, pelaamisen kansallisia ominaispiirteitä, erilaisia dokumentointi- ja tallennusmenetelmiä sekä niihin liittyviä haasteita vanhentuvasta datasta tekijänoikeuskysymyksiin. Käytännön tallennusmenetelmistä pelien ja pelaamisen videodokumentointi nousi eniten esille, johtuen osittain siitä, että oman pelaamisen kuvaaminen ja reaaliaikainen jakaminen on noussut internetissä suosituksi harrastukseksi. Videointi on myös helpompaa ja tutumpaa museoille kuin digitaalisen sisällön emulointi- tai migraatiomenetelmien käyttö.

Vaikka pelien tallentaminen on museoille vielä uusi asia, on se jo tuttua alan harrastajille. Tähän mennessä pelien historiaa ja kulttuuria tallentaneilla harrastajilla on paljon kokemusta ja tietoa aiheesta, jota voidaan hyödyntää myös museotyössä. Samoin kiinnostusta aiheeseen ja yhteistyöhön näyttäisi olevan myös muilla tapahtumaan osallistuneilla muistiorganisaatioilla, tutkijoilla sekä pelintekijöillä. Tilaisuus toimi hyvänä keskustelun avauksena aiheeseen ja valotti myös sitä, missä vaiheessa suunnitelmat ovat ja ketkä suunnittelutyötä tekevät. Kun työ on aloitettu, voi nykyisestä digitaalisesta pelikulttuurista säilyä jotakin myös tuleville sukupolville.

pelialaatallentaa

Jaakko Kemppainen kertomassa omia kokemuksiaan pelien tallennuksen haasteista.

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s