Tutkimusryhmä

FT, dosentti, yliopistonlehtori Petri Saarikoski (synt. 1972) (projektin vastuullinen johtaja)

Petri Saarikoski toimii Turun yliopiston digitaalisen kulttuurin yliopistonlehtorina. Hänen erikoisalaansa on tietotekniikan ja tietoverkkojen historia sekä pelitutkimus. Hänen yleisen historian oppialaan kuuluva väitöskirjansa Koneen lumo: mikrotietokoneharrastus Suomessa 1970-luvulta 1990-luvun puoliväliin julkaistiin vuonna 2004. Hän on myöhemmin jatkanut aihepiirin tarkastelua yhdessä Turun yliopiston digitaalisen kulttuurin muiden tutkijoiden kanssa, osana suomalaista tietoverkkokulttuurin kehityshistoriaa teoksessa Funetista Facebookiin: Internetin kulttuurihistoria (Gaudeamus 2009). Saarikoski on osallistunut useisiin Suomen Akatemian ja Tekesin rahoittamiin hankkeisiin. Näistä yksi tärkeimpiä oli Suomen Akatemian rahoittama ja vuosina 2009–2012 yhdessä Tampereen ja Jyväskylän yliopistojen kanssa konsortiohankkeena toteutettu Creation of Game Cultures: The Case of Finland (Digitaalisten pelikulttuurien synty Suomessa). Lisätietoja Saarikosken kotisivuilta.

FT, dosentti, professori Jaakko Suominen (synt. 1973)

Jaakko Suominen on digitaalisen kulttuurin professori Turun yliopistossa. Hän on tutkinut erityisesti informaatio- ja mediateknologian kulttuurihistoriaa sekä viime vuosina muun muassa myös teknologiseen historiakulttuuriin ja retropelaamiseen liittyviä teemoja. Hän on julkaissut teemasta useita monografioita (esim. väitöskirja Koneen kokemus. Tietoteknistyvä kulttuuri modernisoituvassa Suomessa 1920-luvulta 1970-luvulle) ja kymmeniä artikkeleita sekä toimittanut yli kymmenen kirjaa. Suominen on johtanut useita Suomen Akatemian, Tekesin ja säätiöiden rahoittamia hankkeita.

TkL, TaM, lehtori Markku Reunanen (synt. 1976), markku.reunanen [at] iki.fi

Markku Reunanen opettaa Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoululla vuorovaikutteista visualisointia. Ajan salliessa hän tutkii kotitietokoneden ja niihin kytkeytyvien suomalaisten harrastuskulttuurien historiaa, keskittyen etenkin 1980- ja 1990-lukuihin. Markun lisensiaatintutkielma, Computer Demos – What Makes Them Tick?, vuodelta 2010 on kansainvälisestikin eräs laajimmista tietokonedemoja ja demokulttuuria käsittelevistä monografioista. Tieteellisen julkaisemisen ohessa hän ylläpitää verkossa Demoscene Research -bibliografiaa sekä suomalaista pelihistoriaa keräävää videogames.fisivustoa. Aiemmin Markku työskenteli Tampereen Teknillisellä yliopistolla ja Teknillisellä korkeakoululla keinotodellisuuden alan tutkijana. Viime vuosina hän on hyödyntänyt keinotodellisuutta kulttuurihistorian parissa, toimien tutkijana ja koordinaattorina mm. Suomen Paviljonki 1900 (http://paviljonki.mlog.taik.fi/) ja Vrouw Maria (http://sysrep.aalto.fi/vrouwmaria/) -hankkeissa, joissa on tehty historiaa näkyväksi vuorovaikutteisten installaatioiden kautta.

VTM, tutkija Antti Silvast (synt. 1978)

Antti Silvast työskentelee tohtorikoulutettavana Helsingin yliopiston sosiaalitieteiden laitoksella. Silvastin tausta liittyy erityisesti tieteen ja teknologian tutkimukseen ja laadullisiin tutkimusmenetelmiin. Hänen väitöskirjansa käsittelee laajojen sähköjärjestelmien riskejä asiantuntijoiden ja kuluttajien näkökulmasta. Hän on tohtorikoulutettavana Tieteen, teknologian ja innovaatioiden tutkimuksen tutkijakoulussa Titekossa ja koordinoi tulossa olevaa Second Aalto Event on Science and Technology Studies -tapahtumaa Aalto-yliopiston kauppakorkeakoululla (http://stsevent.org). Silvast on opettanut Helsingin yliopiston sosiaalitieteiden laitoksen laadullisten tutkimusmenetelmien kursseilla vuodesta 2009. Lisäksi hän ylläpitää verkossa Demoscene Research -bibliografiaa ja toimittaa sähköistä uutiskirjettä Euroopan sosiologiajärjestön tutkimusverkostolle (http://www.dscrn.org/).

FM, tutkija Tiia Naskali (synt. 1984)

Tiia Naskali on valmistunut Turun yliopiston kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelmasta pääaineena digitaalinen kulttuuri. Tiian pro gradu -työ Digitaaliset pelit museossa – kokemuksia ja havaintoja näyttelyjen suunnittelusta ja toteutuksesta käsitteli digitaalisten pelien museokäytön historiaa ja nykytilaa Suomessa. Työ sisälsi myös soveltavana osiona Pac-Man-aiheisen pelinäyttelyn, joka toteutettiin vuonna 2011 Porin taidemuseolle. Tiia vastaa hankkeessa kyselyn suunnittelusta ja toteutuksesta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s